Uppskjuten halvmara...

Har känt mig i riktigt bra form ända sedan jag sprang tjejmilen förra året! Bara månaden efter blev det dessutom lidingöloppet15km vilket jag klarade att springa 8 min snabbare än förväntat. Så himla underbar känsla! Inte långt därefter blev det ett PB på milen!✨
 
Träningen flöt på väldigt bra resterande året, så pass bra att jag kände mig redo för min första halva någonsin, tjejmilen21km.
 
För att förbättra mina kunskaper inom löpning och bredda mina PT möjligheter bestämde jag mig för att läsa till dip. Löpcoach 1 & 2 på Bosön. En fantastisk utbildning med engagerade lärare och stimulerande miljö. Vi fick prova på allt ifrån löpskolning till maxtester! Tester gick över förväntan och kände mig ännu mer pepp på att bara köra på med alla moment. 
 
Hade turen att bli coachad av denna fantastiskt kunniga och varma person Malin Everlöf
 
Tyvärr tog dessa 5 intensiva dagar hårt på fötterna och helt plötsligt hade jag ådragit mig en peroneussenetendinos. Detta bekräftades även senare med en klinisk undersökning och ultraljud av en kunnig idrottsfysio i Västerås.
 
Efter några dagars helvila kunde jag komma igång med crosstrainer och successivt även promenader. Efter 2,5 veckor testade jag min första joggtur på 2 km vilket upplevdes smärtsamt till en början men smärtan klingade av i samband med att foten blev uppvärmd. 
Sträckan kunde jag sedan öka till 5 km och tillslut till 10 km med ett 6 min tempo. 
 
Idag lyckades jag springa 10 km på 5:20 min/km utan något obehag alls varken före, under eller efter träningspasset! Fantastiskt!✨
 
En halvmara om 2,5 veckor blir det inte tal om. Foten behöver längre återhämtning än så innan jag börja köra längre sträckor. Får helt enkelt lägga upp ett nytt mål tillsvidare🏃‍♀️
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Camilla

Vardagen för en leg. fysioterapeut, lic PT och löpcoach. Mamma till två underbara barn. Fru till en lantbrukare som jag tillsammans driver en jordgubbsodling med. Älskar hälsosam mat och har en förkärlek för löpning.

RSS 2.0